AMACKER A.: Embodying Openness (A Pragmatist Exploration into the Aesthetic Experience of Design Form)

,
AMACKER A.: Embodying Openness (A Pragmatist Exploration into the Aesthetic Experience of Design Form)

Zavádění otevřenosti (Pragmatistické zkoumání do estetického zážitku ve formě návrhu)

Tato práce zkoumá napětí mezi reflexním pohledem designu a designu jako ztělesněnou, estetickou zkušeností. Většina výzkumů zkoumajících povahu designu následuje tradici praktického návrhu designového výzkumu, jehož cílem je empiricky zjistit, co představuje design, tím, že studuje, co navrhovatelé dělají a říkají. Výzva s tímto pozorovacím přístupem spočívá v tom, že záleží na návrhu jako na předmětu studia a může se tedy zabývat pouze jeho racionálním nebo kognitivním rozměrem. Inherentně estetický a subjektivní rozměr bezprostředního vnímání návrhu zůstává do výzkumu designu převážně neprozkoumaný. Abychom řešili tento nedostatek výzkumu, tento projekt staví na klasickém pragmatistickém nedualistickém pohledu na zkušenosti a znalosti. Zejména na základě Deweyovy práce v umění jako zkušenosti zkoumám ztělesněnou, estetickou dimenzi návrhu detailním zkoumáním mojí zkušenosti s činností formování. Tato metodologická perspektiva udržuje kontinuitu mezi myšlením – vnímáním v jednání a ve vztahu k předmětu – objektu. Z tohoto nedualistického pohledu kritizuji konkrétní tvrzení výzkumníků a praktických návrhářů, kteří se obávají, že návrháři projevují přístup otevřenosti, který přispívá k tvořivosti. Předpokládám, že otevřenost je kvalita, kterou můžeme ucítit, ptám se, jak se tato kvalita cítila v mé zkušenosti s navrhováním a jaká otevřenost znamená prakticky s ohledem na přímý smyslový a fyzický zásah a co to koncepčně znamená ve způsobu, jakým se projektant přibližuje světu . Prozkoumat integrovanou zkušenost s navrhováním v současnosti, říkám uměleckou metodu pohybové improvizace nazvanou Butoh. Butoh poskytuje specifický kontext šetření pro zkoumání vnímání a fyzického zapojení v přítomnosti prostřednictvím zvýšeného stavu somatického uvědomění. Empirická práce se skládá ze čtyř přímých zkušeností z mého výcviku Butoh, které jsou zkoumány skrze čočku pragmatismu a ztělesněného poznání. Společně ukazují, jak se skutečně zabývám “já” prostřednictvím konkrétních smyslových, emocionálních a pocitových rámců zkušeností formování v současnosti. Tento výzkum dělá teoretické a metodologické příspěvky prostřednictvím rozvíjení ztělesněné, estetické perspektivy praktického a uměleckého přístupu k návrhu. Navrhuje potenciál otevřenosti jako koncepce pro pochopení a praktické uplatnění typu tvůrčího přístupu, který je připisován postoji otevřenosti designéra. Poskytuje kritiku racionálních mechanismů, které jsou základem kontextu designového šetření, a má praktické důsledky pro designové vzdělávání a druhy výuky a učení, které podporují tvůrčí, samoregulované, průzkumné schopnosti designérů.

Skills

Posted on

01/05/2018